
Het volgende retro-succesverhaal van Renault?
Het nieuws komt helaas net te laat voor onze EV 10 Daagse, maar is toch een nieuwsfeit dat we maar wat graag meepikken. Renault zet het retrofeestje van de 4 en 5 door met een volgend succesnummer: de Renault Twingo E-Tech. De schattige A-segmenter is vandaag – nadat hij al eerder was gelekt – voor het eerst officieel te zien.
De gelekte beelden blijken de waarheid. En gelukkig maar. Het is Renault gelukt om heel dicht bij de conceptauto te blijven. Nog belangrijker: hij lijkt nog steeds sprekend op de originele Twingo. En kijk: ook de vrolijke kleuren van de eerste Twingo zijn terug, terwijl er wel gewoon moderne led-koplampen op zitten.
Renault-baas François Provost vertelt trots tijdens de presentatie over de ontwikkeling van de Twingo. In minder dan twee jaar is het model opgezet. Dat is Renault nog nooit gelukt. Wat heeft Renault in twee jaar dan voor elkaar gekregen? De Renault Twingo E-Tech krijgt een 27,5-kWh LFP-batterij die zorgt voor maximaal 263 kilometer actieradius. Opladen kan met maximaal 50 kW.






Het kleintje wordt aangedreven door een 82 pk en 175 Nm sterke elektromotor. Het sprintje naar de 100 duurt wel even. De acceleratie duurt zolang dat Renault ook de 0-naar-50-tijd meegeeft. Die is 3,85 seconden. Pas na 12,1 seconden zit je aan de maximumsnelheid op de Nederlandse snelwegen. Is het avond? Dan kun je accelereren naar de topsnelheid van de Twingo, 130 km/u.
Zoals je al had verwacht, is het de bedoeling dat je vooral in de stad gaat rijden met de Twingo. Daar zijn de specificaties ook wel naar. Daarnaast heeft Renault er een One-Pedal-functie ingebouwd zodat je direct bij het loslaten van het stroompedaal begint met energie terugwinnen.
Interieur
Natuurlijk is de elektrische Twingo wat gegroeid ten opzichte van zijn eerste generatie. De nieuwe is 30 centimeter langer, 10 centimeter breder en maar 7 centimeter hoger. Daarmee is de nieuwe Twingo een formaat Aygo X. De groei zie je ook terug in het gewicht. De nieuwe elektrische Twingo weegt 1.200 kilo terwijl de jaren ’90 Twingo maar 790 kilo woog. Lang leve de batterijen, zullen we maar zeggen. Door de extra ruimte is er plek voor maximaal 360 liter bagageruimte. Die kun je maximaal benutten door de bijrijdersstoel en de achterbank horizontaal te klappen.




De binnenkant van de nieuwe Twingo stemt erg vrolijk. Het ziet er allemaal vrij overzichtelijk uit. Hoe komt dat? Er zijn twee kleine displays en fysieke knoppen, heel veel fysieke knoppen. En kijk eens naast de draaiknoppen in het midden van het dashboard? Een grote rode knop voor de gevarenlichten, precies zoals in de OG-Twingo. Dat zijn dus van die details waar ze bij Renault goed in zijn. Maar er zijn ook nieuwe onderdelen. De stengel om de rijstand te selecteren is te personaliseren, net als bij de Renault 5.
De prijs van € 20.000?
Renault had aan het begin van dit project één doel voor ogen: een Franse prijs van de Twingo onder de 20k. Het merk zegt dat dit gelukt is, ook zonder EV-subsidies. Het valt nog te bezien of de Twingo ook hier voor minder dan € 20.000 verkocht wordt. Mocht dat zo zijn, dan gaat hij de strijd aan met auto’s als de Spring, T03 en Dolphin Surf. Daar horen we spoedig meer over. De marktintroductie staat al gepland voor het begin van volgend jaar. Welkom terug, Twingo!





Leuk ding, Renault is zieltjes aan het winnen na 30 jaar bagger. Maar hoe zit het net met die 370l bagageruimte? Met de achterbank omhoog kijkt dat erg veel (voor een twingo) maar met de bank plat lijkt dat weer extreem weinig?
Het persbericht van Renault zegt dat toch echt. 360 liter bagageruimte, >1000 liter met de bank plat.
Verschuifbare achterbank, 360 liter max maar dan staat de achterbank tegen de voorstoelen, bank in achterste stand 270 liter
305l volgens vda, 360l niet vda. Volgens persbericht…
260Wltp?????? Wat een onzin! Dus 150 in de winter???? Zo’n leuke EV verpesten met zo’n klein batterijpakket, onvoorstelbaar!
Dit is een stadsauto’tje voor erbij.. actieradius is dan prima.. 1x per week laden is dan al genoeg..
Nee dat is gewoon een auto maken voor een specifieke doelgroep die korte ritjes maken. Als ze daar niet mee uit de voeten kunnen, moeten ze kijken naar de R5 of Mégane E-Tech..zo moeilijk is dat niet
R5 heeft ook nauwelijks bruikbare range.
Dat is toch meer dan zat voor waar deze auto voor bedoeld is… vaak is een auto van het formaat Aygo de tweede auto waar nog geen 5000km per jaar mee wordt gereden. Doet de rondjes rond de kerk of door de stad. Dat is nog geen 14km per dag dus met 150km bruikbare range in de winter hoef je slechts 1x in de 10 dagen te laden.
Met andere woorden: inferieur aan de twingo mk1 dus, hahahaha!
Twingo mk1 rijder hiero :)
Nou, als ik kijk hoeveel van dit soort A-segment auto’s worden gebruikt voor woon/werkverkeer dan is 150km in de winter gewoon slecht. Gemiddeld 30km enkele reis betekent iedere 2 dagen laden in de winter. Als al die dingen aan publieke palen moeten, dan mogen ze in sommige wijken flink gaan uitbreiden de komende jaren om alles te laden.
Als je 14 km per dag in een auto rijdt kun je echt serieus beter de fiets pakken…
We zijn mensen die het te gevaarlijk vinden om de kinderen met de fiets naar school te brengen.
Dat is natuurlijk een gemiddelde… het zal soms 30 zijn, soms 5, soms dagen niks.
Voor de doelgroep geen ‘onzin’!
Zeurpiet.
We hebben een elektrische Mini van de vorige generatie met ca 150 km range in de winter en toch pak ik die bijna altijd. Ook naar mijn kantoor dat 86km rijden is. Gewoon laden op locatie of tijdens een afspraak en je kan prima 200+ km op een dag rijden.
Dat vind ik eerlijk gezegd ook wel de max, niet wat betreft range maar wel wat betreft uren in de auto zitten.
Renault is potdomme goed bezig. Die retro modellen smoelen goed en het interieur ziet er fraai uit. Renault is begeerlijk aan het worden!
Geweldig leuk karretje.. Best ook wel goede specs, wetend dat er Hybrides zijn met een groter accupakket die half zo ver komen.
Leuk ding! Van de zijkant is het net een Up!
Met zo’n prijs zou de Twingo nog wel eens net zo’n succes kunnen worden als het origineel. Wel tof ding. Renault zou zijn ontwerpers eens aan BMW of MacLaren moeten uitlenen…
Enerzijds is het een hele leuke reïncarnatie van de ouwe twingo. Het ontwerp doet hem wel eer aan. Maar toch vind ik de specs erg twijfelachtig om een prijs van minstens 20k te verantwoorden. 0-100 in ruim 12 seconden, een max van 130 en grote kans dat je bij die snelheid het rijbereik van 260 km maar voor de helft haalt, laat staan als het koud is buiten.
De meeste mensen zullen hiermee geen stoplichtsprintjes proberen of veel snelweg willen rijden, maar net als de smart, up, aygo of andere (oude) stadsrakkertjes is het wel fijn als het kán. Deze auto is wel heel erg beperkt voor die prijs. Wellicht interessant voor milieuzones waar brandstofbezit zwaar bestraft wordt, het zal mij benieuwen. Een paar PK en 10 kWh extra hadden wel verschil gemaakt.
Kijk verder dan uw eigen wereldje. Zat mensen die hier ruimschoots tevreden mee zijn.
Een Dacia Spring doet 0-100 in 19,1 seconden, heeft een WLTP range van 225 km en kost 19.000 euro. En die verkoopt ook goed, er is gewoon een markt voor.
De (Chinese) concurrentie zit rond de specs van de Twingo. Ik zou het wel weten met het design.
Als deze Renault net als de Zoe, 5 en 4 ook bidirectioneel kan laden is het helemaal fantastisch. Een thuisbatterij die ook nog kan rijden!!
Een Turbo versie 250pk en 600nm. 0-100 4.5s zal beter zijn dan godzakke wat is dat ding traag 12s…
Het moet een bommetje worden ben benieuwd wat de tuning scene zal denken.
Mensen die piepen over 12 seconden naar de 100 😂😂😂 nog nooit in een A segment auto gereden? Is perfect normaal dit.
Voor een A-segmenter is het gewoon vlot. En vergeleken met een modale benzine auto van 130pk ook nog. Want die halen de opgegeven 0..100 tijd alleen als je heel snel schakelt en dat kunnen en willen normale mensen niet eens.
Precies. Ik ben altijd en overal als 1e weg bij het stoplicht als ik wil, en mijn auto gaat in 9.5 seconden naar de 100. Omdat geen enkel normaal mens vol gas wegrijdt.
Als twingo mk1 bezitter, vind ik dit wel een leuk wagentje om te zien. Mijn probleem is echter die 18 inch wielen!
Die heb ik ook op mn espace-4. Het kleine schattige is er tegenwoordig af met veel voertuigen door grote wielen en dat vind ik wel jammer.
Ik hoop verder ook dat dit voertuig alleen in een paar opvallende kleuren te kopen is
En ik blijf mijn ali express gepimpte twingo mk1 het beste vinden, trouw aan mn lieffie!
Zeer middelmatige EV leuk verpakt, range is veel en veel te beperkt.
Je valt in herhaling . . . 🙂
Voor veel mensen niet! Er is meer buiten uw wereldje
wauw ik vind ‘m heeeeel gaaf! goed geslaagd en fijn dat het Renault gelukt is om dicht bij de concept car te blijven. Knap werk! 260km WLTP is mmm even wennen maar voor dit kaliber auto volgens mij meer dan voldoende. Voor stads en woon/werk verkeer heb je niet veel meer nodig. Heel interessant dit!
Complimenten Renault, het ontwerp is echt geweldig!
Nu een paar techneuten een echte RS versie er van laten maken (of Alpine). Wordt blij van maar 1200kg; het liefst 250pk er in programmeren en je komt op de oude Megane RS waarde uit qua pk gewicht verhouding. Gewoon doen !
Ziet er leuk uit, zowel van binnen als van buiten. Al vind ik hem meer op de Twingo MK2 lijken met twee extra portieren en de MK1 koplampen.